تبليغاتX
اخبار گیلان / Guilan News Agency/ جمعه، 29 شهریور، 1398


شنبه 24 آبان 1393 10:50:21    تعداد بازديد: 531    شناسه خبر: 13421    بخش: اجتماعی  نسخه چاپي
برگزاری همایش «یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» در گیلان
همایش «یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» 25 آبان ماه جاری برای نخستین بار در کشور در گیلان برگزار می شود.


رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان از برگزاری همایش «یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» 25 آبان ماه جاری برای نخستین بار در کشور در این استان خبر داد.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه موضوع تروما در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال‌های گذشته پیگیری می‌شود، اظهار کرد: اقدامات متعددی در زمینه حوادث ترافیکی صورت می‌گیرد و هرکدام در جای خود باارزش است.

وی ادامه داد: اکنون سیستم‌ها و ارگان‌های متعددی متولی حوادث ترافیکی هستند، اما به طور مشخص نمی‌توانیم اعلام کنیم کدام ارگان متولی اصلی تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای است.

این مسئول، چابک اقدام‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته را سبب کاهش آمار تصادفات عنوان و خاطرنشان کرد: روند کاهشی تلفات جاده‌ای ادامه دارد، اما هنوز وضعیت کشور در موضوع تروما به‌ویژه مسایل ترافیکی بحرانی است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان با بیان اینکه طبق برنامه پنجم توسعه کشور سالانه باید 10 درصد در تلفات جاده‌ای کاهش داشته باشیم، تصریح کرد: تحقق امر مذکور نیازمند تلاش ویژه دستگاه‌های ذیربط است.

وی، تلفات جاده‌ای را پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه دوم کشوری دانست و بیان کرد: بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطانی افراد را در سال‌های پایانی عمر و کهنسالی گرفتار می‌کند که توانمندی خود را به منصه ظهور رساندند، اما تروما افرادی را هدف قرار داده که هنوز به مرحله شکوفایی نرسیدند، به طوری که شایع‌ترین دلیل مرگ در سن کمتر از 45 سال است.

یوسف‌زاده‌چابک، تروما را نخستین دلیل مرگ در سن 10 تا 14 سال در ایران عنوان کرد و گفت: سال‌های گذشته رقم قربانیان بر اثر حوادث ترافیکی در کشور از مرز 30 هزار نفر گذشته بود و با توجه به افزایش سفرها و خودورها این رقم به 18 هزار و 560 نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان، هرگونه آسیب و صدمه جسمی یا روحی که در اثر حادثه ایجاد شود را تروما عنوان کرد و یادآور شد: در دنیا نگاه سیستماتیک به مقوله تروما دارند.

وی به وجود سازمان‌های متولی مختلف حوادث جاده‌ای در ایران اشاره کرد و افزود: سازمان‌های مذکور دارای ساختار هماهنگ نیستند و اگر تلاش‌ها در راستای همدیگر باشد در کاهش تلفات جاده‌ای تاثیرگذار است.

وی، راه‌اندازی سیستم تروما را سبب کاهش 25 درصدی میزان تلفات جاده‌ای خواند و بیان کرد: دو مرحله قبل و پس از بروز آسیب حائز اهمیت است و ارتقای ایمنی راه‌ها، آموزش و اقدام‌های پلیسی مرحله قبل از بروز حوادث جاده‌ای محسوب می‌شود.

یوسف‌زاده‌چابک، آسیب‌های پس از حوادث جاده‌ای را شامل سه مرحله پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و پس از آن دانست و تصریح کرد: مرحله نخست پیش‌بیمارستانی است و از زمان بروز آسیب تا انتقال بیمار به بیمارستان را شامل می‌شود و این روند روبه بهبود است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان از افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان حوادث جاده‌ای به بیمارستان پورسینای رشت خبر داد و اظهار کرد: در مدت پنج سال گذشته تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان پورسینا از 120 هزار به 240 هزار نفر افزایش پیدا کرده اما آمار مرگ و میر از 40 در یک‌هزار به 30 در یک‌هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آمار حوادث جاده‌ای در صحنه کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: سرعت انتقال مصدومان موجب شده مرگ افراد در بیمارستان‌ها اتفاق بیفتد.

یوسف‌زاده‌چابک به مراقبت‌های پس از بیمارستانی مصدومان اشاره کرد و عنوان داشت: مراقبت‌های پس از ترخیص از بیمارستان در کشور مغفول مانده و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان با اشاره به اینکه نخستین سیستم تروما در زمان جنگ‌های ناپلئون راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: گروه‌هایی برای امداد در نظر گرفته شدند تا بتوانند مجروحان را به پشت جبهه منتقل کنند و پس از آن در جریان جنگ جهانی اول، دوم، کره و ویتنام این موضوع ادامه پیدا کرده است.

وی، سرعت انتقال مصدومان در جنگ جهانی اول را 12 تا 18 ساعت اعلام کرد و افزود: زمان مذکور در جنگ جهانی دوم به شش تا 12 ساعت کاهش پیدا کرد و زمان انتقال مصدوم به بیمارستان در جنگ کره به دو تا چهار رسید و در جنگ ویتنام مدت انتقال مصدومان 65 دقیقه بود.

یوسف‌زاده‌چابک با بیان اینکه بانک اطلاعاتی تروما پس از جنگ ویتنام در ایالت کالیفرنیای آمریکا ایجاد شد، تصریح کرد: سال 1990 سیستم ملی تروما پس از 20 سال در آمریکا راه‌اندازی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی ترومای کشور استرالیا در سال 1994 اشاره کرد و گفت: استرالیا از سال 2006 سیستم ترومای خود را راه‌اندازی کرده؛ ضمن اینکه سیستم تروما در کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده است.

وی، ایران را دارای سیستم‌های معادل تروما خواند و بیان کرد: سال 1378 مرکز سینای دانشگاه تهران به صورت مقطعی برای شش بیمارستان شهرهای مختلف سیستم تروما را راه‌اندازی کرد و مرکز تحقیقات ترومای گیلان این امر را در سال 1388 انجام داده است.

یوسف‌زاده چابک، راه‌اندازی سیستم تروما را سبب برطرف شدن معضل اجتماعی حوادث جاده‌ای در کشور دانست و خاطرنشان کرد: سال 1383 مرکز ترومای جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاسیس شده و تنها مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌ای گیلان با اشاره به توانمندی این مرکز، اظهار کرد: 25 آبان ماه جاری نخستین سیستم ترومای جاده‌ای برای نخستین بار به صورت پایلوت کشوری در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

وی به نامگذاری روز جهانی «یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای» در 25 آبان ماه توسط سازمان ملل اشاره کرد و یادآور شد: 25 آبان ماه آخرین روز دهه ایمنی راه‌ها در کشور است.

یوسف‌زاده‌چابک در پایان با بیان اینکه تکمیل بانک اطلاعاتی تروما موجب گسترش این سیستم در دیگر استان‌ها می‌شود، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کاهش چشمگیر و قابل توجهی در تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای داشته باشیم ناگزیر هستیم سیستم تروما را راه‌اندازی کنیم.





نظرات شما در مورد اين خبر
نام شما : (اختياري)
آدرس ايميل : (اختياري)
نظر شما :


تبلیغات
خبرهای‌اخير‌اين‌بخش
تعیین شعب ویژه برای برخورد قضایی با متخلفین سوزاندن کاهتمام دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشندتصاویر رژه خودروهای نظامی و انتظامی در بندر مرزی آستاراوجود 120 مدرسه نیمه تمام در گیلانزنگ شکوفه‌های گیلان نواخته شددرمان بیماری ها با انگور سیاهراه اندازی مرکز نگهداری موقت بیماران اوتیسم در استان گیلان ساماندهی بانک اطلاعاتی نابینایان بهزیستی استان گیلان راه اندازی کلینیک تخصصی دیالیز در لنگرود پیکر افشین پرتو به خاک سپرده شد
جديدترين عناوين
برگزاری نهمین نمایشگاه رایانه در گیلان تمام دانشگاه‌ها باید ماموریت‌گرا باشند تصاویر رژه خودروهای نظامی و انتظامی در بندر مرزی آستارا وجود 120 مدرسه نیمه تمام در گیلان برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در گیلان زنگ شکوفه‌های گیلان نواخته شد درمان بیماری ها با انگور سیاه راه اندازی مرکز نگهداری موقت بیماران اوتیسم در استان گیلان ساماندهی بانک اطلاعاتی نابینایان بهزیستی استان گیلان راه اندازی کلینیک تخصصی دیالیز در لنگرود پیکر افشین پرتو به خاک سپرده شد کشف محموله قاچاق چوب درختان جنگل های غرب گیلان در آستارا افزایش۳۰درصدی شهریه مهدهای کودک بهره برداری از بیمارستان‌های آستارا و رضوانشهر تا پایان سالجاری میراث فرهنگی گیلان اجازه تعرض به هیچ محوطه تاریخی را نمی‌دهد کشت دوم 90 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان کشته شدن 50 نفر در جاده‌های گیلان وجود 80 گونه درختی در جنگل‌های هیرکانی گیلان افزایش گرایش جمعیت ایران به استان‌های شمالی جذب نیروهای حق‌التدریسی پیش دبستانی مناسب با نیاز استان‌ها نیست هشدار مدیریت بحران گیلان نسبت به بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر برگزاری دومین جشنواره « دریای دوستی کاسپین » در رشت گیلان نیازمند تاسیس آزمایشگاه نانوبیو تکنولوژی جریمه شدن پزشک جراح زیبایی در رشت کاهش 4تا 8 درجه‌ای دمای هوای گیلان پرورش راتون در 23 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان برگزاری یادواره نخستین شهید فناوری اطلاعات گیلان برگزاری نخستین جشنواره حصیر گیلان وجود 200 عامل سرطان در تنباکوی قلیان برگزاری نمایشگاه الکامپ در گیلان
خبرهای‌برتر‌هفته