لينک مقاله : http://gilannews.ir/maghaleh180.htmlتاريخ مطلب : جمعه، 1 فروردین، 1393

حافظ طبیعت گیلان باشیم
بهار ​آمد و ​ ​دی را گرفت و​ ​کرد مهار ..... چنین کنند بزرگان چو ​آید وقت کار . طبیعت در حال نوشدن است. اسلام ، نگاهی جامع و​ ​دقیق در باره طبیعت، زمین، ​آسمان ، انسان،حیوان، گیاه و​ ​حتی موجودات بیجان به ما داده است . اسلام برخلاف تفکر ماتریالیستی در تعریف انسان او ​ ​را حیوان هوشمند معرفی نمی کند که رسالتش ​تسخیر طبیعت باشد بلکه وجه تمایز و ​ ​تفاوت او​ ​را با حیوان در داشتن روح الهی می داند و ​ ​اگرچه طبیعت غیر از ادمیزاد چنین موهبتی ندارد ولی در تسبیح خداوند همه موجودات فصل مشترکی دارند و ​ آن تسبیح خداوند است​.​


سال92 ​​ در حال گذر و​ ​سال نو با همه پیشقراولانش درحال تملک همه زمین است .!! بزودی لشکریان سال نو تمام قله ها ​ی جهان را فتح خواهند کرد . به قول شاعر بهار ​آمد و ​ ​دی را گرفت و​ ​کرد مهار ..... چنین کنند بزرگان چو ​آید وقت کار .  طبیعت در حال نوشدن است. اسلام ،  نگاهی جامع و​ ​دقیق  در باره طبیعت، زمین، ​آسمان ، انسان،حیوان، گیاه و​ ​حتی موجودات بیجان به ما داده است . اسلام برخلاف تفکر ماتریالیستی  در تعریف انسان او ​ ​را حیوان هوشمند معرفی نمی کند که رسالتش ​تسخیر طبیعت باشد بلکه وجه تمایز و ​ ​تفاوت او​ ​را با حیوان در داشتن روح الهی  می داند  و ​ ​اگرچه طبیعت غیر از ادمیزاد چنین موهبتی ندارد ولی در تسبیح خداوند همه  موجودات فصل مشترکی دارند و ​ آن تسبیح خداوند است​.​    وان من شیئ الا یسبح بحمده......همه موجودات یاد وتسبیح خدا می کنند با چنین نگاهی طبیعت یعنی کوه و ​ ​دشت و​ ​جنگل و ​ ​دریا و​ ​درختان و ​ ​جانوران نباید به عنوان  مواد خام برای بهره برداری و​ ​استثمار انسان  تلقی شود  از نظر اسلام انسان باید بر مبنای منطق و ​ ​عقل در حد نیاز خود و​ ​نه برمبنای نفس و فزون خواهی خود از ​آن بهره برداری کند و​ آنرا باید برای نسل بعد خود حراست و ​ ​حفظ نماید .
 

در بهار به عنوان مثال نهال ها در حال رویش ​و پرندگان و​ ​حیوانات در حال ​آشیان گزینی و​ ​جفت یابی و ​ ​تکثیر و​ ​تولید و ​ آبها برای باروری زمین به جریان می افتند و​ ​تمام رستنی های دل خاک را بیرون میکشند و ​ آبزیان برای تخم گذاری مهیا می شوند  و​ ​پرندگان فرود می ​آیند تا زاد و​ ​ولد کنند ​آیا انسان می تواند لجام گسیخته  به طبیعت بزند و​ ​برباید و ​ ​خراب کند و​ ​حتی به اندازه نیازش صید کند و....؟ اخلاق زیست محیطی به ما حکم می کند که  توازن حیات را حفظ کنیم  و ​ ​عناصر طبیعت را پایمال خواسته های خود نکنیم  و​ ​از سرمای گذاری ​آن حفاظت کنیم .​ ​بهار فصل حراست از میراث طبیعت است ​و باید به ​آن به عنوان فصل زایش و ​ ​نوسازی و​ ​نوتوانی  طبیعت نگریسته شود . لذا دستور دینی ما مراقبت و ​ ​محدودیت است  بارها شنیده اید که پیامبر از قطع حتی شاخه ای  و​ ​یا شکوفه ای در این فصل مردم را منع کرده اند و ​ ​بر درختکاری تا انجا​​ تاکید داشتند که فرموده اند حتی می ارزد  ساعتی اگر به مرگ مومن مانده او درختی بکارد .. نا شناخته های ما درباره محیط زیست و ​ ​تحول طبیعت بخشی از جهل و​ ​بی اطلاعی ماست . تمام عناصر نقش افرین طبیعت درنگاهی غایت گرایانه هر کدام ارزشمندند و ​ ​خیر خود​ ​را دارند . یک نگاه خرد و ​ ​حداقلی این است  که گونه های خاص حیوان و​ ​گیاه در این فصل در تلاش اند تا با باز توانی و ​ ​باز تولید خود برای ما  غذا ،هوا ،دارو، و​ ​دیگر نیازهای حیاتی ،فراهم کنند لذا ​آینده نگری و​ ​عقلانیت به ما می گوید به طبیعت و ​ ​بهار با دیدی اخلاقی و​ ​تکریم و ​ ​احترام برخورد کنیم .​ ​قطعا محدودیتهای قانونی برای منع برخی رفتارهای انسان در بهره برداری از دریا و ​ ​جنگل و​ آبزیان و ​ ​پرندگان و.....   کفایت نمی کند . ​آنچه برخی از مردم ما در استان در برخورد با گونه های پرنده(شکار) وگونه های جنگلی(فروش چوب)   به طور سنتی اقدام می کنند بر مبنای اصول شوینیسم انسانی موجه است اما بر اساس نگاه غایت گرایانه و ​ ​اصول اخلاق زیست محیطی خالی از اشکال نیست . توجه به حفظ تنوع زیستی  و​ ​زیستگاه ها  بس فراتر از حقوق شهروندی و ​ ​اخلاقیات مدنی ماست . شما ببینید به طور مثال جنگل  در این فصل، سعی در باز تولید خود دارد و​ ​ بدانجهت که سلامت انسان را هدف گرفته است با نوشدن و​ ​باز تولید خود حیات سالم ما ​ ​را تضمین می کند .می دانید که هر هکتار جنگل  بیش از شش تن گرد​ ​و ​ ​غبار​ ​و ​ ​انیدرید کربن هوا  راجذب​ ​کرده و ​ ​قادر است ​ ​5/2تن اکسیژن تولید کند محیط طبیعی ما در پایداری زیستی  ارزش دارد. همین جنگل در تعدیل حرارت و ​ ​افزایش رطوبت و​ ​کاهش ​آلاینده ها و ذخیره سازی اب و​ ​تثبیت خاک و ​ ​جلوگیری از فرسایش خاک  وپناه گاه حیات وحش  نقش اساسی دارد
 

 بهار برای این باز افرینی نقش ​مهمی و حیاطی دارد  و​ ​لذا بین ما مسلمانان ​از ​احترام و​ ​عزت خاصی ​برخوردار .و​ ​پیامبر خدا فرمودند با ​آمدن این فصل و​ ​باز افرینی طبیعت به یاد قیامت خود باشید . من به همه گیلانی های عزیزم به عنوان یک کسی که سالها در محیط زیست کشور خدمت کرده و ​ ​مدیریت کرده ام یاد ​آور می شوم  از شکار حتی یک پرنده در این فصل خود داری کنند و ​ ​ماهی صید نکنند و​ ​نهال های درحال سر بدر اوردن خاک بارور گیلان را لگد مال نکنند در حرکت در باغات و ​ ​مسیر جنگل مراقب ​آشیانه های پرندگان باشند   شاخه های باردار و ​ ​پر شکوفه را برای زیبایی شان نشکنند  گل ها​ ​را مراقبت کنند . به پرندگان خوش الحان گیلان که تعدادشان در این سالها کم شده اجازه لانه گذاری بدهند .به مرغابیها و ​ ​گونه های مهاجر که برای تخم گذاری راهی مرداب و​ ​مزارع و ​ ​جلگه های گیلان شده اند  فرصت اشیان گزینی بدهند . این میلیونها قطعه پرنده گوشتی سرمایه طبیعت ماست .. .

محیط زیست گیلان،  موهبتی الهی وهدیه ای خدادادی به ایرانیان و ​ ​گیلانیان است، ​آنرا حفظ کنیم و ​ ​برای ایران و​ آینده فرزندانمان از ​آن حراست کنیم .
  سال نو را به همه شما تبریک می گویم .

دکتر ید الله ازرمی